Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?
Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Binnen Koninklijke Oosterhof Holman zijn er meerdere collega’s die álle rijbewijzen hebben. Een daarvan is onze planner Ipe Jan Rozema, die voor zijn werk dus niet dagelijks achter het stuur zit. Hoe dat zit? Ipe Jan vertelt er meer over.
Het eerste rijbewijs dat Ipe Jan haalde was zijn autorijbewijs. Daarna ging hij voor zijn vrachtwagenrijbewijs én aanhangwagen. Zijn vader was ook vrachtwagenchauffeur dus Ipe Jan kreeg de passie voor transport thuis met de paplepel ingegoten. Nadat hij zijn bewijs voor de aanhanger had gehaald, zei zijn instructeur: ‘Je hebt nu al zoveel stempels, nu moet je eigenlijk ook de bus halen! Je zit nu toch al in het stramien, dit kun je ook wel doen!’ Zo gezegd zo gedaan, Ipe Jan haalde ook zijn rijbewijs voor de bus. Toen miste er nog 1 rijbewijs: die voor de motor. De broer van Ipe Jan heeft een rijschool en ging ook met motorrijles beginnen. Zijn eerste leerlingen waren Ipe Jan en zijn vader. Daarna had Ipe Jan écht een volle kaart: behalve zijn B1-rijbewijs. Maar die heeft niemand in Nederland: ‘Dat rijbewijs wordt in Nederland niet uitgegeven, in sommige andere Europese landen wel. Daarom staat die wel op dit pasje.’
Ipe Jan werkt inmiddels al bijna 30 jaar bij ons. Hij begon hier als chauffeur, na eerst bij een technische groothandel gewerkt te hebben. ‘In mijn vrije tijd was ik veel bij twee ooms van mij die een transportbedrijf hadden naast mijn ouderlijke woning, ik heb daar veel over het transportvak geleerd. Toen het groot rijbewijs binnen was heb ik gelijk in al mijn vrije uren daar de eerste kilometers af mogen leggen. Ik solliciteerde toen bij Koninklijke Oosterhof Holman, waar mijn vader ook als chauffeur werkte. Zo kwam ik zelf op de vrachtauto terecht, dat was prachtig! Ik had het enorm naar mijn zin, haalde mijn hijsbewijs en werd reserveman van de laadkraan. Bij een functioneringsgesprek vroeg mijn toenmalige leidinggevende wat mijn ambities binnen het bedrijf waren. Toen zei ik dat ik later wel planner zou willen worden. Met ‘later’ bedoelde ik toen ‘over tien jaar’. Maar tot mijn verbazing was er datzelfde jaar een nieuwe planner nodig en werd ik daarvoor gevraagd. Sindsdien zit ik op de planning, ik heb het goed naar mijn zin. Ik heb nog steeds contact met al die transporteurs. Transport is helemaal mijn ding, ook als planner ben je daar mee bezig.’
Maar wat heb je als planner nou aan al die rijbewijzen? Ipe Jan lacht: ‘Het is onwijs handig, als er even een vrachtwagen naar de garage gereden moet worden vind ik dat erg leuk om te doen. En in de bouwvak gaan we door, dan kan ik ook wel een vrachtauto laden of lossen. Naast mijn werk zit ik bij de vrijwillige brandweer. Dan wordt er vaak gezegd: ‘Doe jij het maar! Jij hebt alle papieren!’ als er bijvoorbeeld een heftruck verplaatst moet worden. Ik heb naast alle rijbewijzen namelijk ook een heftruckcertificaat. Ook heb ik mijn beroepsgoederenvervoer diploma gehaald. Hiermee hebben we ons bedrijf kunnen registreren als transporteur OHT, waardoor we ook vracht voor derden mee mogen nemen. Heel handig, want hierdoor rijden wij minder lege kilometers, een goeie toegevoegde waarde voor onze transportgroep.’