Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?
Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
De provincie Friesland, gemeente Leeuwarden en het Friese Meren Project werken samen met een budget van ruim 1,4 miljoen euro aan een verbeteringsproject voor het watertoerisme; ook voor riviercruiseschepen. Vanuit het plan Waterfront Leeuwarden wordt hier 260.000 euro voor beschikbaar gesteld. Zo komt er een nieuwe aanlegplaats ter hoogte van de aansluiting Snekertrekweg-Marshallweg. Bij deze plek komen nieuwe voorzieningen, zoals meerpalen, steigers en aansluitingen voor drinkwater en riolering. Een nieuw pleintje met bomen moet deze kil ogende locatie aantrekkelijker maken. Oosterhof Holman Beton- en Waterbouw zorgde ervoor dat de nieuwe cruiseaanlegplaats voor de kerst gereed was.
“We zijn een flink eind op weg”, vertelt werkvoorbereider Willem Buijs als we hem half november spreken. “Het moet wel raar lopen als we de deadline van 23 december niet halen. De palen zijn inmiddels aangebracht, net als de liggers en meerpalen. We zijn nu bezig met de dekdelen, die zijn vervaardigd uit 100% FSC Azobe hout.” En de deadline is gehaald: in april 2017 meerde het eerste cruiseschip aan in Leeuwarden.
Alle onderdelen zijn vervaardigd met deze houtsoort, behalve de palen; die zijn van Basralocushout. Oude palen zijn hiervoor hergebruikt. Daarnaast is een deel van het staalwerk in de steiger in onze eigen werkplaats gemaakt; denk aan de constructie om de fenders op te hangen en de stalen frames van de trappen. Buijs vertelt verder: “De steiger is gemaakt met ons kraanschip de Klasiena en later de Reina. Alle werkzaamheden zijn vanaf het water uitgevoerd. Dit is deels noodzakelijk uit praktisch oogpunt, maar deels konden en mochten we ook niet anders omdat er werkzaamheden waren op de landzijde.” Hoewel Buijs het project ziet als een standaard werk met RAW-bestek, levert de nieuwe steiger straks een aanzienlijke bijdrage aan Leeuwarden als toeristentrekpleister.