Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?
Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Omdat de samenwerking bij Combinatie Herepoort niet soepel verliep werd vorig jaar september Commissie Hertogh in het leven geroepen. Deze commissie kreeg de opdracht een advies uit te brengen over hoe Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort het beste om kunnen gaan met problemen. Het advies werd onder de titel ‘Waar een wil is, komt een weg’ eind vorig jaar nog uitgebracht onder leiding van Professor M.J.C.M. Hertogh. De aanbevelingen werden direct toegepast op deelproject de Helperzoomtunnel.
Tussen Helpman/Coendersborg en de wijken aan de oostzijde van het spoor wordt de Helperzoomtunnel aangelegd. De tunnel is geschikt voor auto’s, fietsers, bussen en hulpdiensten en komt in plaats van de spoorwegkruising bij de Esperantostraat. De tunnel zou vorig jaar al geplaatst worden maar die werkzaamheden werden uitgesteld toen bleek dat de grond andere gedragingen liet zien dan verwacht. Inmiddels zijn de voorbereidende werkzaamheden in volle gang. De twee schuifbanen waarop de tunnel op zijn plek geschoven wordt, worden verbreed. In 2018 waren deze tweeëneenhalve meter breed. Uit het aanvullende grondonderzoek concludeerde men dat deze twee schuifbanen minimaal vijf meter breed moesten zijn. Het gewicht van de tunnel wordt daardoor gespreid over een groter oppervlak en geeft daardoor meer stabiliteit bij het inschuiven. Onder begeleiding van prof. dr. ir. M.J.C.M. Hertogh wordt de tunnel nog deze zomer op zijn plek – onder het spoor – geplaatst.
De Helperzoomtunnel is niet het enige waar deze zomer aan gewerkt wordt. Op en rond de oude Zuidbaan zijn onze collega’s hard aan het werk met de voorbereidende werkzaamheden voor het intrillen van de damwandplanken. Deze damwanden vormen de bouwkuip van de Verdiepte Ligging die tussen de Hereweg en het Oude Winschoterdiep op 8 meter diepte wordt aangelegd. Hieronder de stand van zaken omtrent de grotere voorbereidende werkzaamheden.
De Waterloolaan wordt geschikt gemaakt voor tweerichtingsverkeer en er worden verkeerslichten geplaatst bij de Hereweg, zodat het verkeer makkelijker de Hereweg op kan rijden. Uiterlijk 26 augustus wordt de Waterloolaan opengesteld in twee richtingen. De herinrichting betekent verder dat er meer parkeervlakken komen bij de Waterloolaan omdat auto’s nu langs de weg staan geparkeerd.
In juni startte Combinatie Herepoort met het slopen van het zuidelijke deel van het viaduct over de Hereweg. Dit deel is niet meer in gebruik, omdat het verkeer op de ringweg naar het noorden is opgeschoven. In het laatste weekend van juni zijn de sloopwerkzaamheden afgerond. Ook de oude afrit Oosterpoort en de oude Zuidbaan zijn succesvol gesloopt.
Kijk voor meer informatie op de website van Aanpak Ring Zuid >>