Advies op maat

Contact opnemen

Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?

Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.


Advies op maat Contact opnemen
Terug naar Nieuws

Alkmaar telt meer dan 500 bruggen in alle soorten en maten. Een aantal daarvan is voorzien van een houten bovenbouw, waaronder de Kralingerbrug in de Rijp. Na een grondige inspectieronde bleek dat de bovenbouw van de Kralingerbrug aan het einde van de levensduur was gekomen, zo meldde GGW Bouw. Reden voor de gemeente Alkmaar om tot renovatie over te gaan. Omdat tekeningen ontbraken is de volledige constructie in de werkplaats nagebouwd. En daarbij deden we een opmerkelijke vondst.

In de werkplaats vonden we een briefje van de oorspronkelijke bruggenbouwers

Complete bovenbouw vernieuwd

De complete bovenbouw, inclusief de hameipoort en de balans is door Oosterhof Holman Beton- en waterbouw vernieuwd. “De hameistijl bleek zwaar aangetast door houtrot vanuit het ingesloten hart,” zegt onze collega Pieter van Dijk. “Vocht is via de houtverbindingen in de stijl binnengedrongen en heeft zich opgehoopt in de ruimten rond het hart van de stijl. Reden voor de opdrachtgever om voor de replica constructie expliciet buiten het hart gezaagd hout toe te passen. We hebben vervolgens Hupkes Houthandel ingeschakeld die voor ons het hout heeft geleverd en bewerkt.” Stefan Meinhardt van Hupkes Houthandel zegt: “We hebben het benodigde FSC 100%-gecertificeerde Azobé hout gezaagd, gedeeltelijk geschaafd en vervolgens alle onderdelen CNC-bewerkt.”

Schat uit het verleden

Omdat er geen tekeningen beschikbaar waren van de bestaande bovenbouw uit 1969, is deze volledig nagebouwd aan de hand van de bestaande onderdelen. In de werkplaats werd een opmerkelijke vondst gedaan. Van Dijk: “In de monumentale constructie vonden we een briefje met de namen van de bouwers van de brug. Dat briefje was er destijds tijdens de bouw ingestopt.” Met recht een ‘schat’ uit het verleden, die wonderbaarlijk goed bewaard was gebleven. De nieuwe balans en de hameipoort zijn vervolgens samengesteld uit het door Hupkes Houthandel aangeleverd hout in de werkplaats en per as getransporteerd naar de Rijp. Van Dijk: “De laatste 200 meter heeft de constructie over het water afgelegd, omdat de smalle straatjes in de Rijp niet breed genoeg bleken voor het transport. De stalen onderdelen, zoals de as-constructie val en as-constructie balans, zijn gereviseerd en hergebruikt.” Inmiddels schittert de gerestaureerde en gemodificeerde Kralingerbrug weer als nooit tevoren.

Deel op Facebook Deel op LinkedIN