Advies op maat

Contact opnemen

Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?

Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Advies op maat Contact opnemen
Terug naar Nieuws

Afgelopen maandag vond in een voormalige boerderij op de monumentale wierde Weiwerd een inspirerende innovatie dag plaats voor het personeel van Groningen Seaports: beheerder en commerciële exploitant van de Eemshaven, haven Delfzijl en de aangrenzende industrieterreinen. In de strategie van de organisatie staan innovatie en ondernemerschap voorop, wat moet worden uitgewerkt naar concrete plannen voor een groen en aantrekkelijk havengebied. Omdat Koninklijke Oosterhof Holman een goed voorbeeld is van een bedrijf die innovatieve ideeën daadwerkelijk praktiseert, gaf Peter Westra, bedrijfsdirecteur Infra, een inspirerende workshop.

Overheerste ’s ochtends nog de Kiek’n Wat Wot-mentaliteit, later op de dag kwamen de mooiste ideeën aan het licht

- Jannes Stokroos - Groningen Seaports

Functioneel aanbesteden

“De belangrijkste keuze die elk bedrijf neemt is de keuze van de klanten met wie het zaken wil doen”, zo luidde de boodschap van Groningen Seaports. Peter Westra: “Vrij vertaalt betekent dit dat Seaports zich wil profileren als een innovatieve groene haven, en dat ze bedrijven zoeken die dat beeld kunnen bevestigen. Maar belangrijker nog: wat doe je als organisatie om de juiste bedrijven als vanzelf aan te trekken? Wat moet je doen om die vooruitstrevende, innovatieve uitstraling te krijgen? Dit was het vraagstuk waar het personeel van Seaports mee aan de slag ging.” Westra vindt het mooi om te zien dat een infrabeheerder zo vooruitstrevend bezig is en dat het personeel hier goed bij wordt betrokken. “Ik heb ze als boodschap meegegeven dat ze moeten durven loslaten en op zoek moeten gaan naar manieren om functioneel aan te besteden, in plaats van alleen maar op prijs en techniek. Zo ontstaat er ruimte voor innovaties. We kunnen als bedrijf heel goed op waarde werken en hier zijn meerdere methodes voor – bijvoorbeeld op basis van Best Value Procurement (BVP) – maar dan moeten we hiertoe wel de kans krijgen van onze opdrachtgevers.”

Groningen Seaports zet in op innovatie en ondernemerschap

Alles draait om waardetoevoeging

Jannes Stokroos, director sales, shipping en technology bij Seaports, bevestigt dit. “Waarde toevoegen aan je producten, daar draait het om. Bijvoorbeeld niet alleen asfalt aanleggen, maar ook sensoren aanbrengen om de verkeersintensiteit te meten, energieopwekkend asfalt toepassen en restwarmte opslaan voor een veilige weg die minder gestrooid hoeft te worden. Om dit te bewerkstelligen moet de hele organisatie doordrongen zijn van het nut van innoveren.” Stokroos vond het mooi om te zien dat de ideeën tijdens de innovatie dag uit alle lagen van de organisatie naar boven kwamen. “De dag verliep zoals het weer: van bewolkt naar zonnig. Overheerste ’s ochtends nog de Kiek’n Wat Wot-mentaliteit, later op de dag kwamen de mooiste ideeën aan het licht. De resultaten worden gedeeld via ons intranet zodat we er daadwerkelijk een vervolg aan kunnen geven.”

Deel op Facebook Deel op LinkedIN