Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?
Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.
Al anderhalf jaar zorgt OH Ship Cleaning voor snellere schepen die minder brandstof verbruiken. Dit door het schoonmaken van de romp van het schip met de robot Fleet Cleaner. Voorheen huurde het bedrijf hiervoor een schip om vanaf te werken, maar dat is verleden tijd. Vorige week vond de overdracht plaats van de Tyda Kyra, het eerste eigen schip van OH Ship Cleaning.
De Tyda Kyra is een schip uit 1964. Het schip is 60 meter lang, 7,25 meter breed en mag 725 ton aan lading meenemen. Voordat het schip in gebruik genomen kan worden moet het nog wel worden omgebouwd. Zo moet er o.a. een tussendek komen zodat de Fleet Cleaner vanaf dit dek bedient kan worden en moet er een accommodatie komen waar het personeel kan verblijven. Ook krijgt het schip een andere naam. Het schip zal voortaan door het leven gaan als ‘Thunderbird 1′, vernoemd naar een oude televisieserie uit de jaren 70.
“Na de overdracht beginnen we zo snel mogelijk met het ombouwen, misschien morgen al wel”, vertelt Dirk Dekker, hoofd materieeldienst en dus verantwoordelijk voor de inkoop van het schip. “Dit zal in Franeker plaatsvinden. De planning is om vanaf augustus het schip te kunnen inzetten bij onze werkzaamheden in Rotterdam, Amsterdam en andere steden.”
De Fleet Cleaner wordt geëxploiteerd door OH Ship Cleaning, onderdeel van Koninklijke Oosterhof Holman. De robot wordt tijdens het laden en lossen op de romp van het schip geplakt. De robot beweegt zich over de romp van het schip en ontdoet deze met een krachtige waterdrukstraler van algengroei. Algengroei veroorzaakt namelijk zoveel weerstand dat het meer brandstof kost om het schip snel te laten varen. De Fleet Cleaner zorgt voor een enorme CO2 besparing binnen de scheepvaart. Lees meer over OH Ship Cleaning en de Fleet Cleaner op onze website.