Advies op maat

Contact opnemen

Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?

Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Advies op maat Contact opnemen
Terug naar Nieuws

Hoe houden we Nederland bereikbaar én worden we circulair? Met de Bruggenbank! Het samenwerkingsverband tussen Machinefabriek Rusthoven, Ohpen Ingenieurs en Royal HaskoningDHV blaast de marktplaats voor bruggen nieuw leven in.

Bijdragen aan een duurzame bouwsector

In de jaren tachtig ontstond onder aanvoering van voormalige DHV het idee om een marktplaats voor bruggen op te richten. Initieel werd het idee omarmd en was er veel interesse. De praktijk bleek toen hardnekkiger dan nu: er werd meer vanuit de kosten en moeilijkheden gedacht. Circulariteit stond nog niet op de agenda en ook waren we nog niet zover in de ontwikkeling betreffende herberekening van bruggen. Nu wel.

De Bruggenbank past helemaal in het groter perspectief. De Nederlandse overheid heeft zich ten doel gesteld om in 2050 een energieneutrale bouwsector te hebben, zoals ook is beschreven in De Bouwagenda. Hierbij speelt circulair bouwen, ofwel het hergebruik van zoveel mogelijk constructieonderdelen, een belangrijke rol. Deze uitdaging biedt kansen, juist omdat veel infrastructurele kunstwerken toe zijn aan versterking en/of vervanging. Een groot deel van de 40.000 Nederlandse bruggen is nu 40 tot 50 jaar oud en is niet berekend op de toegenomen verkeersintensiteit en belasting.

Hergebruik oude bruggen

De Bruggenbank is een nationale marktplaats voor bruggen waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Hierbij ondersteunen we de aanbieder en de aanvrager van het eerste contact tot en met de plaatsing en het gebruiksklaar maken van de brug op de nieuwe locatie. Het proces bestaat uit: de adverteerfase, de bemiddelingsfase en de uitvoeringsfase. Hergebruik van oude bruggen draagt dus enerzijds bij aan circulariteit en biedt anderzijds de mogelijkheid bruggen toekomstbestendig te maken. De levensduur van een brug wordt hiermee immers verlengd. Bekijk hier hoe de Bruggenbank werkt:

CO2-reductie

Daarnaast komt met name bij de productie van nieuwe bruggen veel CO2 vrij, doordat er veel primaire grondstoffen worden gebruikt. Door bestaande bruggen en onderdelen ervan opnieuw toe te passen reduceren we de CO2-uitstoot. Als we minder nieuwe bruggen nodig hebben besparen we dus grote hoeveelheden CO2, bij stalen bruggen zo’n 500 kg CO2 per ton staal. Naast klimaatvoordelen, levert het hergebruik van een brug ook financiële voordelen op voor vrager en aanbieder.

Kijk voor meer informatie op www.bruggenbank.nl.

Deel op Facebook Deel op LinkedIN