Advies op maat

Contact opnemen

Wilt u advies over een specifiek onderwerp? Of heeft u een vraag of opmerking?

Vul dan het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

Advies op maat Contact opnemen
Terug naar Nieuws

Op de oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder, de voormalige scheepswerf van de Koninklijke Marine, was niet meer zo veel te beleven sinds de Marine haar basis verplaatst heeft. Maar er is besloten door herinrichting het gebied nieuw leven in te blazen. Het Rijksmonument de Boerenverdrietsluis is hier onderdeel van. In samenwerking met andere partijen is Oosterhof Holman Beton & Waterbouw druk bezig met de restauratie van het sluishoofd.

Plannen

Het doel is om het Noordhollandsch kanaal toegankelijker te maken voor zowel beroeps- als recreatiescheepvaartverkeer. Hiervoor dient de Koopvaardersschutsluis gerenoveerd en verlengd te worden. Om tijdens de renovatie de doorgang van scheepvaartverkeer te garanderen is ervoor gekozen om eerst de Boerenverdrietsluis aan te pakken en om te bouwen van keersluis naar schutsluis. Beide sluizen kunnen op deze manier fungeren als omvaarroute wanneer de andere sluis onderhoud krijgt.

Sluisdeuren Boerenverdrietsluis

De deuren van het sluishoofd van de Boerenverdrietsluis dat uit 1861 stamt liggen al jaren op de kant van het kanaal. Er moest dus eerst een hoop gebeuren om deze deuren weer in gebruik te kunnen nemen. De oude vloeddeuren zijn door Machinefabriek Rusthoven verbouwd en versterkt. De ebdeuren zijn nog grotendeels origineel. De deuren zijn cosmetisch hersteld, gestraald en gecoat bij Teerenstra B.V.

Werkzaamheden Oosterhof Holman

Ondertussen is door Oosterhof Holman Beton & Waterbouw de drempel verhoogd, met als doel de instroom van zoutwater tijdens een schutting te beperken. Deze werkzaamheden zijn in den droge uitgevoerd; de sluis is hiervoor leeggepompt. Het passend maken en later definitief plaatsen van de deuren vindt plaats in den natte. Om de deuren in den natte te kunnen plaatsen hebben we de vloeddeuren met acht ton en de ebdeuren met negentien ton extra gewicht geballast. De taatsen en de halsbeugels van de deuren zijn gedurende het werk ook gerenoveerd en/of vervangen. Om vervolgens de deuren goed passend en waterkerend te maken, worden houten achterhar, voorhar en aanslagen in het werk op maat gemaakt. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd met de assistentie van Mammoet (kraan) en duikers van Aquatech. Dat leverde onderstaande spectaculaire plaatjes op.

Bron: Noordholland.nl, Oosterhofholman.nl

Lees meer:

Van boerenverdriet naar nieuwe sluis
Sluisdeuren
Beton- en waterbouw
Koninklijke Oosterhof Holman

Deel op Facebook Deel op LinkedIN